Nederlands (Nederland) English (United Kingdom)
  • darkblurbg
    Jachtwerf Pampus
    Welcome to Pampus Shipyard
  • darkblurbg
    Jachtwerf Pampus
    Welcome to Pampus Shipyard
  • darkblurbg
    Jachtwerf Pampus
    Welcome to Pampus Shipyard

ALGEMENE VOORWAARDEN

Als u op deze link klikt, vindt u onze Algemene Voorwaarden.

ALGEMEEN

Dat is alleen mogelijk al u gaat laden en lossen of u komt voor de watersport winkel.
Let wel op er spelen kinderen op het terrein en onze honden Bob en Lotje.

HUISHOUDELIJK

Als u gaat klussen moet u ten allertijden een zeil onder uw boot plaatsen voor het opvangen van alle (vloei)-stoffen, deze kunnen daarna opgeveegt worden en in onze speciale milleucontainer gegooid worden.
Er zal streng worden toegezien of u hieraan houdt. naast dat het voor het milleu slecht is controleerd de gemeente Amsterdam. hier kunnen dan fikse boetes voor worden opgelegd die zowel u dan krijgt en ons bedrijf.

STALLING

Bij Jachtwerf Pampus kan dat altijd, wij stapelen namelijk niet.

REPARATIES

Grofweg zijn er 3 types antifouling, hieronder de omschrijvingen:

  1. zelfslijpende antifouling
    Deze soort, ook wel selfpolishing genoemd, schuurt zichzelf door middel van de wrijving van het water, tijdens het varen. Het voordeel hiervan is, dat er gedurende de jaren ook geen dikke koek op de romp komt van steeds nieuwe lagen. Nadeel is dat deze soort afgeeft, dus als de waterlijn gedurende het vaarseizoen wordt schoongeboend, zal dit ook leiden tot extra afgifte van antifouling. Hierdoor adviseren wij om de eerste 30 centimeter vanaf de waterlijn altijd een extra laag aan te brengen. Nadeel van deze soort antifouling kan zijn, dat mocht er te weinig laagdikte aangebracht is, er halverwege het vaarseizoen de ondergrond te zien kan zijn. Een zelfslijpende antifouling kan zowel over zelfslijpende, als harde antifouling aangebracht worden.
  2. harde antifouling
    Bij een harde antifouling blijft de laagdikte intact, slechts de werkzame stoffen (bijvoorbeeld koper, of biociden) logen gedurende het vaarseizoen uit de laag. Dit uit zich echter niet in minder laagdikte na een jaar, dus om de bovengenoemde dikke koek na een aantal jaren (en dus lagen) te vermijden, is het wel noodzakelijk om te schuren, voordat u een nieuwe laag aanbrengt. Voordeel van deze soort is dat het uitermate geschikt is voor boten die geregeld getrailerd worden. Een harde antifouling kan slechts over een (andere) harde antifouling aangebracht worden.
  3. antifouling op teflonbasis
    Niet veel gebruikt, maar moet toch genoemd worden, antifouling op teflon-basis. Dit is een dunne, harde antifouling, die alleen met zichzelf kan worden overgeschilderd..

U kunt bij ons altijd terecht voor motor vragen, heeft u problemen met de motor dan zoeken we naar een oplossing.

Voor velen een jaarlijks terugkerend ritueel; het aanbrengen van een nieuwe laag antifouling.Waarom antifouling op de boot aanbrengen? Immers, het is duur, vaak toch enigszins giftig, en u heeft toch ook wel wat beters te doen! De vertaling van antifouling in het Nederlands is anti-aangroei, het gaat dus aangroei op het onderwaterschip tegen. Deze aangroei kan vervelende gevolgen hebben voor de vaareigenschappen van de boot, zoals verlies van snelheid, en mindere bestuurbaarheid (het schip reageert minder direct). Tevens kan het brandstofverbruik een stuk hoger komen te liggen, al naar gelang er meer aangroei onder uw boot is. En vergeleken met het aanbrengen van een (nieuwe) laag antifouling is het schoonmaken van een boot met redelijke aangroei een fluitje van een cent.

De mate van aangroei kan per ligplaats verschillen. Dit heeft onder andere te maken met de watersoort (in zout water is doorgaans meer aangroei dan zoet), hoeveel stroming er is, hoe diep het water, etc. Het is dan ook niet sowieso altijd noodzakelijk antifouling aan te brengen, maar de praktijk wijst uit dat het, over het algemeen, wel wenselijk is.