Laatste Nieuws Emissieloos varen Amsterdam
12 september 2024
Let op: Uitstel deadline aanvragen nieuw doorvaartvignet of BHG vignet!
Beste Booteigenaren,
Allereerst wil ik iedereen nogmaals bedanken voor de lieve berichten die wij hebben mogen ontvangen m.b.t. het overlijden van mijn vader.
Wij sturen u een belangrijke nieuwsbrief over elektrisch varen in Amsterdam, de overgangsregeling en de nieuwe ontwikkelingen. Het is belangrijk dat u deze informatie leest.
De stand van zaken omtrent elektrische varen was als volgt: Er is een overgangsregeling getroffen als je voor 1 oktober een doorvaartvignet aanvraagt kun je nog met je brandstofmotor door varen t/m 2026. Vraag je een rood of wit vignet aan dan zou je nog 5 jaar door kunnen varen. (Dit is een duur vignet.)
Wij als nautische dienstverlening, samen met de Hiswa en de watersportverbonden, vinden dit een ongelijke behandeling. Het zal immers betekenen dat onze ligplaatshouders vanaf 2025 niet meer welkom zijn in het centrumgebied van Amsterdam met een benzine- of dieselmotor. Dit terwijl de booteigenaren die hun vaartuig aan de openbare kades van Amsterdam hebben liggen, wel gewoon mogen blijven varen tot 2030. Dat is heel simpel gezegd oneerlijke concurrentie (de gemeente Amsterdam bevoorrecht haar ligplaatshouders boven onze ligplaatshouders). Dat kan natuurlijk niet!
Twee weken geleden kregen we het bericht dat de Gemeente Amsterdam heeft besloten dat als je met een boot in een Amsterdamse jachthaven een ligplaats inneemt, dat je dan geen goedkoop doorvaartvignet meer nodig hebt, maar een duur abonnements-vignet. (Dit vignet hebben ze onlangs blijkbaar ook al een nieuwe naam gegeven, namelijk het ‘jachthaven vignet’). Dit kan haast niet anders dan een grote fout zijn.
Als onze ligplaatshouder nu een nieuw doorvaartvignet willen aanvragen, want belangrijk voor 1 oktober i.v.m. de overgangsregeling, krijgt ze de vraag of ze in een jachthaven in Amsterdam ligt. Als je dat selecteert, staat er dat er dan een duur binnenhavengeldvignet aangeschaft moet worden. Zie deze link: (even klikken op ‘doorvaartvignet kopen’).
Wij zijn hier zeer onaangenaam verrast over. Het gaat naar ons idee ook tegen artikel 2 van de binnenhavengeldverordening pleziervaart 2024, zie deze link. Daarin staat:
Artikel 2. Aard van de heffing; belastbaar feit
Onder de naam ‘Binnenhavengeld Pleziervaart’ wordt een recht geheven voor het gebruik overeenkomstig de bestemming met een pleziervaartuig van openbaar water, met uitzondering van het Noord-Hollands Kanaal en het Markermeer, of van voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen die in beheer of onderhoud zijn bij de gemeente dan wel voor het genot van door of vanwege de gemeente verstrekte diensten, een en ander voor zover dit gebruik of genot niet plaatsvindt in de haven.
Ook uit artikel 7.1.D en 7.2 kan je opmaken dat onze ligplaatshouders die niet willen aanmeren aan de openbare kades, onder de vrijstelling van het binnenhavengeld vallen. Maar wel een doorvaartvignet nodig hebben.
Het is erg vervelend dat dit nu zo op het laatste moment wordt gedaan. Nu juist gaan al onze ligplaatshouders een nieuw doorvaartvignet aanvragen om voor de deadline van 1 oktober het nog geregeld te hebben om zo met de overgangsregeling mee te kunnen.
HISWA-RECRON en het Watersportverbond hebben uiteraard direct contact gezocht met de betreffende ambtenaren van het Team Varen, tot op heden hebben zij echter nog geen zinnig antwoord mogen ontvangen. Zij zullen dit uiteraard ook meenemen in het overleg half september met de wethouder. Ook zullen ze er nu op aandringen dat ze deze fout zo snel als mogelijk gaan herstellen, want dit kan natuurlijk niet.
Daarnaast is er nog ander nieuws:
"De ijkdatum voor de aanschaf van een doorvaartvignet stond op 01-10-2024 om in aanmerking te komen voor de voorgestelde overgangsregeling. De ijkdatum van het BHG stond op 1-12-2024. Tot nader bericht verschuift de ijkdatum voor de aanschaf van het doorvaart en BHG-vignet naar 01-04-2025. De overgangsregelingen voor het BHG-vignet en het doorvaartvignet worden in het definitieve besluit verder toegelicht. Wij adviseren u daarom het definitieve besluit voor de uitstootvrije zone voor pleziervaart af te wachten voordat u overgaat tot de aanschaf van een nieuw vignet.
Wij zijn ook voornemens om de ingangsdatum van de uitstootvrije zone op 01-04-2025 te zetten".
Voor nu is dat dus even goed nieuws. Het geeft ons (en onze ligplaatshouders) wat ruimte en duidelijkheid over de gestelde deadline.
Er hoeft, vooralsnog, dus geen vignet voor 1-10-2024 te worden aangeschaft. Maar pas voor 1-04-2025!
Hiswa en de Watersportverbonden zullen nu verder het gesprek aangaan met de wethouder en betreffende ambtenaren om de overgangsregeling gelijkt te trekken tussen watersporters met een doorvaartvignet en die met een BHG vignet (dus allen minimaal nog tot 2030). Uiteraard zullen die gespreken nu ook gaan over de onduidelijkheid die er ontstaan is over welk vignet er wanneer nodig is. En dus over de vraag of ze echt voornemens zijn om private jachthavens te laten vallen onder ‘openbaar water’ en daarmee dan ook voornemens zijn om onze ligplaatshouders een BHG vignet (i.p.v. doorvaartvignet) aan te laten schaffen. Daar zullen wij (samen met de HISWA-RECRON en het Watersportverbond) ons tegen verzetten, zeker onder de huidige voorwaarden.
Volgende week is het overleg met de wethouder. We zullen onze bezwaren en zorgen met hem delen, maar we verwachten niet dat hij direct toezeggingen zal gaan doen. Mochten we relevante informatie binnenkrijgen, dan zal ik u daarvan op de hoogte brengen. Wordt dus vervolgd.
Met Vriendelijke groet,
Marielle de Kanter-Visser
Zie ook dit bericht: Onduidelijkheid over doorvaartvignet voor boten met ligplaats in Amsterdamse jachthavens.
In het kader van Amsterdam Uitstootvrij is er vanaf 22 april tot en met 10 juni inspraak mogelijk op het beleidsvoornemen ‘instelling uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen in centrumgebied van Amsterdam in 2025’.
Onze brancheorganisatie HISWA-RECRON heeft grote bezwaren tegen het voornemen. Als reactie hierop heeft de gemeente een overgangsregeling opgesteld.
Watersporters die een ligplaats huren bij de gemeente (rood vignet) mogen tot 2030 (vijf jaar) met een brandstofmotor in het centrumgebied blijven varen. Dat zelfde geldt voor watersporters die een ligplaats in een jachthaven huren, op voorwaarde dat zij een duur abonnement kopen om tussen 9.00 en 23.00 uur aan te mogen leggen (wit vignet).Bijna alle watersporters met een ligplaats in een jachthaven hebben een doorvaartvignet. Voor hen komt er een overgangsregeling van maximaal drie jaar en zij zijn vanaf 2027 niet meer welkom in het centrumgebied.
Wij zijn het niet eens met een beperkte overgangsregeling voor houders van een doorvaartvignet. Alle ligplaatshouders dienen op gelijke wijze behandeld te worden, dus met een zelfde overgangsregeling van vijf jaar als ligplaatshouders met een Binnenhavengeldvignet.
Uw reactie op het beleidsvoornemen is van groot belang. HISWA-RECRON heeft een standaard zienswijze opgesteld die u daarbij kunt gebruiken. U vindt deze onderaan dit bericht. Via de website kunt u de zienswijze digitaal indienen.
Let op: uw zienswijze moet voor 10 juni ingediend zijn!
Klik hier voor een voorbeeldtekst die ingediend kan worden bij de Gemeente Amsterdam.
Klik hier om uw zienswijze in te dienen bij de Gemeente Amsterdam